reklama

banan webhosting

Hory Slovensko 2001 - díl II.

3. den

Počasí: Jasno, občas bílý obláček. Teplota kolem 30°C - samozřejmě v údolí, nahoře o 10 a více méně.

Trasa dne: Štrbské pleso (1347 m.n.m.) - vodopád Skok - Bystré sedlo (2314 mn.m.) - Chata pod Soliskom (1840 m.n.m.) - Štrbské pleso. Předpokládaná doba potřebná na tůru je přibližně 7 hodin.

Autem jedeme do Štrbské plesa a v 8:20 parkujeme na hlídaném parkovišti, kde nikdo není. Provozní doba je již od 7 hod. Takže super - dalších 160 Sk ušetřeno. Jako první hledáme lékárnu, protože sháníme stahovací obinadlo. Při hledání nacházíme internet café, ve které jsme tady opravdu nedoufali. Před lékárnou si uvědomujeme, že obinadlo máme v lékárničce v autě, ale vracet se nebudeme, neboť by nás mohli skásnout. Konečně se vydáváme na tůru a při opouštění Štrbského plesa po levé ruce vidíme skokanské můstky. Potom cesta vede pohodlnou Mlynickou dolinou napřed lesem, následně kosodřevinou.

:Postupně se blížíme k již z dálky viděnému vodopádu Skok, který se z vysokého skalního prahu řítí dolů. Výstup na vodopád po hladkých plotnách usnadňují řetězy a nahoře nás čeká fantastický výhled na Pleso nad Skokom s horizontem Bystrého sedla a okolních štítů. V další části doliny se po nejprve poměrně nenáročném stoupání vyšviháváme na další skalní práh, nad nímž leží Kozie pleso. Pak překonáváme stejným způsobem ještě jeden skalní práh k Capiemu plesu. To už se pohybujeme ve dvoutisícové výšce a je před námi nejnáročnější stoupání do sedla. Z cesty na něj vidíme Okruhlé pleso a zbytky sněhu po zimě. Po překonání řetězů zajišťujících přechod přes Bystré sedlo do Furkotské doliny se nám otevírá pohled na nejzápadnější část Tater včetně Kriváně, který je jak na potvoru v mlze. Dále sestupujeme balvanitým terénem k Vyšnému Wahlenbergovu plesu a pokračujeme Furkotskou dolinou, až dojdeme v kosodřevině na odbočku na chatu Pod Soliskom. Zde si dáváme opět kapustnicu a šošovicu (30,- Sk) a potkáváme davy turistů, neboť zde vede lanovka, což není nic pro nás. Z chaty vede cesta po rozkvetlé sjezdovce až do Štrbského plesa.

:4. den

Počasí: 30°C, jasno

Trasa dne: Tri studničky (1130 m.n.m.) - rozc. Pod Malým Kriváňom - Kriváň (2499 m.n.m.) - Jamské pleso (1447 m.n.m.) - Tri studničky. Předpoklad na délku tůry je 6 hodin.

Výchozím místem jsou Tri studničky, kam se dá pohodlně dojet autem. Míjíme placený parking a půl kilometru pod ním v pohodě nacházíme místo pro auto. Ukáže se že je to místo přímo u výchozího bodu. Od začátku prudce stoupáme lesem, po hodině přecházíme malou květnatou loučku a zanedlouho začíná les řídnout a přicházíme na hranici kosodřeviny. Zde se nečekaně otvírá silueta opravdu křivého Kriváně, který je národním symbolem Slováků. Tato skutečnost je podpořena faktem, že si tu připadáme jako na závodech uprostřed Václaváku. Po nezbytné svačince, neboť výstup nahoru je prudký a rychlý stoupáme klikatě kosodřevinou. Postupně se dole vynořuje pod námi údolí Váhu, který zde pramení. Dostáváme se na rozcestí pod Malým Kriváňom, traverzujeme na Malý Kriváň, dále stoupáme do Draxnerova sedla. V této části výstupu je to tady opravdu silně exponované a často musíme čekat a pouštět scházející turisty. Ze sedla lezeme po čtyřech na vrchol. Za jasného počasí jej úspěšně zdoláváme, ale nahoře je minimum prostoru na relax.

:Jsou vidět celé Vysoké Tatry, na jihu je možné zahlédnout vrcholky Nízkých Tater a v údolí nádherně zbarvené Kriváňské Zelené pleso. Po nezbytných fotografiích vyrážíme zpátky. Přicházíme opět na rozcestí a vydáváme se pohodlnou hřebenovkou k Jamskému plesu. Po cestě pozorujeme orla, který láká mládě na výlet z hnízda. Od Jamského plesa se vydáváme po Tatranské magistrále zpět do Troch studniček. Cestou si odskakujeme do lesa na obrovský borůvky a nacházíme spoustu hub - modráků. Tato tůra měla být nejlehčí z již absolovaných, ale ukázalo se, že byla dost náročná, jak na čas, tak hlavně na nohy a klouby. Takže velice rádi usedáme do auta míříme na privát.