reklama

banan webhosting

Hory Slovensko 2001 - díl I.

Slovensko - Vysoké Tatry, Belianské Tatry, Pieniny, Slovenský ráj 13.-22.8.2001

Itinerář:

Rozhodli jsme se, že letos strávíme dovolenou na Slovensku a postupně navštívíme Vysoké a Belianské Tatry, Pieniny a nakonec na odlehčenou Slovenský ráj. Trasa byla naplánována jen přibližně, ubytování jsme neměli nikde zajištěné. Jedem naším Fiatem Punto, ve složení moje přítelkyně a já. Kurs 1 Kč = 1,24 Sk.

1.den

Počasí: jasno, kolem 30°C

Vyjíždíme z Hranic na Moravě a jedeme směrem na přechod na Makově. Hranici s našimi východními sousedy přejíždíme bez čekání a míříme na Martin, Žilinu. Na cestu do Tater je potřeba mít dálniční známku, neboť je nutné projet dálniční úsek o délce cca 20 km. Tento úsek z Liptovského Mikuláše do Tatranské Štrby se dá případně objet po silnici vinoucí se kolem Liptovské Mary. Takže již od Martina sháníme známku a světe div se: tuto známku v hodnotě 60,- Sk jsme nesehnali ani u jedné pumpy, a to jsme jich navštívili celkem osm. Ale zato jsme dostali několikrát dobrou radu, že bychom ji mohli sehnat na poště. Tuto skutečnost asi netřeba komentovat. Takže se nakonec rozhodujeme jet po vedlejší silnici kolem Liptovské Mary, neboť očekáváme že slovenské žabičky budou za bukem čekat na takové jako jsme my. (Po návratu jsem si přečetl, že policisté mají nařízeno nepokutovat ty co nemají dálniční známu - došly na celém Slovensku). Na silnici nejsou skoro žádná auta, takže se dá jet dostatečně rychle. Po čtyřech hodinách od startu se dostáváme do Štrby a stoupáme do Štrbského plesa.

Rozhodli jsme se, že se ubytujeme buď v kempu, kterých je na uvažované trase Štrba - Tatranská Lomnice celkem 5, anebo začneme hledat ubytování na privátu. Takže hledáme ve Starém Smokovci (centrum Tater) informační centrum. Jediné informace jsou k dostání z informační tabule !!!, kde postávají nahaněči z privátů. Po rychlém jednání se rozhodujeme pro privát v Nove Lesné. Cena 250 Sk/osoba/den. S cenou nechtějí jít dolů, neboť všude jsou mraky zájemců, hlavně Poláků. Jak jsme nakonec zjistili Poláci mají to samé za 400 Sk. Takže se ubytováváme a jedeme večer na objížďku okolí a všech kempů, co v okolí jsou. Návštěvou kempů zjišťujeme, že se v nich od sametové revoluce nic nezměnilo a proto již příště nemusíme řešit volbu mezi kempem a privátem. Cesta z Hranic do Nové Lesné činila přibližně 280 km. Z Prahy je potřeba připočítat ještě 330 km.

:2.den

Počasí: ráno slunečné, poté se zatáhlo a lehce i zapršelo (na první den v horách nic moc). Teplota kolem 20° C.

Trasa dnešního výletu je naplánována následovně: Hrebienok (1285 m.n.m.) - Starolesnianská poľana - Zámkovského chata (1475 m.n.m.) - Téryho chata (2015 m.n.m.) - Priečné sedlo (2352 m.n.m.) - Zbojnícká chata (1960 m.n.m.) - Hrebienok. Předpokládaná doba tůry je 8 hodin bez přestávek.

Autem jedeme do Starého Smokovce (všude jsou placená parkoviště 160,-Sk/den - ale to bychom nebyli z Čech abychom nebyli ještě chytřejší než oni. Takže auto dáváme na soukromé parkoviště jednoho hotelu a s lehkým krokem jdeme pryč. S parkováním je to v celých Tatrách velký problém - všude se platí a platí - pozn.: neplatili jsme nikde), nasedáme do pozemní lanovky (90,- Sk/osoba/zpáteční) a jedeme na Hriebenok.

:Z Hrebienku se vydáváme po tatranské magistrále k Zamkovského chatě kolem Obrovského vodopádu, kde začíná lehce poprchávat, což mě docela štve, neboť jsem zpocený, je chladněji, musím mít na sobě bundu proti vodě a ještě batoh. Takže super kombinace na tůru do začátku. Nakonec se počasí umoudřuje a již je jenom pod mraky, které se drží kolem 2 kilometrů. Obrovský vodopád je úchvatný a strašně hlučný. Dále pokračujeme Malou studenou dolinou cca 2 hodiny až k Téryho chatě (vyhořela 1999), kde si dáváme čaj a rum (20 a 30 Sk). Od chaty u které leží Pět spiškých ples se vydáváme na dnešní cíl Priečné sedlo. Výstup na něj je zajištěn řetězy a je pouze jednosměrný. Po cestě předbíháme brzdy obuté do různých tenisek, adidasek apod. Šílenci. Po bezpečnostně náročném výstupu jsme na vrcholu a počasí nám nepřeje. Takže z výhledu na Gerlachovský štít, Lomnický štít a Pyšný štít nic nebude. SMŮLA!!!

:Ze sedla se spouštíme po řetězech prudkým suťovým svahem a pak už cesta pokračuje k Sivým plesům ve Velké Studené dolině. Traverzem Javorového štítu docházíme ke Starolesnianskému a Sesterskému plesu až na nově zrekonstruovanou Zbojníckou chatu, kde konečně vysvitlo slunce. Na Zbojnické chatě, která v roce 1998 vyhořela, si dáváme polévku kapustnicu (35,-Sk), která je snad, jak později zjišťujeme národním tatranským jídlem, neboť ji mají prostě všude. Odtud jdeme Velkou studenou dolinou. Obě doliny jsou rozlehlé a i v létě opravdu studené. Cestou zpátky na Hrebienok se ještě zastavujeme u vodopádů Studeného potoka a fordíme lanovkou dolů k autu.