reklama

 
banan webhosting

Jak překonat jet-lag

V souvislosti s případem fotbalisty Jiřího Lercha se v českých médiích opět začalo hovořit o takzvaném ""syndromu turistické třídy"", který hrozí cestujícím v letadlech. V následujícím textu se sice věnujeme jinému problému ""letců"", odkaz na náš nedávný text o zmíněném syndromu však rozhodně nechybí.
 
Co je to vlastně Jet-lag? Pokud se při letu letadlem přemístíte z jednoho časového pásma do jiného, zmatete své vnitřní hodiny. Ty si tak například při večerním příletu z Prahy do New Yorku ""myslí"", že je 23 hodin, ale podle newyorkského času je o 6 hodin méně. Někdy se tento jev označuje také jako desynchronosis. Jeho výsledkem bývá nespavost, nechuť k jídlu, malátnost, nevolnost i další problémy.
 

 
Co dělat
 
Zásadní otázkou je, zda se dá proti jet-lagu něco dělat. Odborníci tvrdí, že ano, a doporučují několik opatření. K těm nejdůležitějším patří:
 
* Před odletem si dopřejte dostatek odpočinku
 
* Pokud je to možné, choďte spát již několik dní před cestou dříve (letíte-li na východ) nebo později (letíte-li na západ)
 
* V letadle si ihned přeřiďte hodinky na cílový čas a začněte se na tuto změnu připravovat
 
* Při cestě pokud možno hodně odpočívejte
 
* Pijte hodně tekutin, dehydratace organismu jet-lag zhoršuje
 
* Omezte pití alkoholu
 
* Po příletu si nechte alespoň 24 hodin na aklimatizaci
 

 
Někteří cestovatelé doporučují jíst Melatonin, který lze v zahraničí běžně koupit spolu s dalšími výživovými doplňky. Více se o jeho působení můžete dočíst např. na této adrese: http://www.uochb.cas.cz/Bulletin/bulletin273/melatoni.html . Podle jiných vám ke korekcím spánku stejně dobře poslouží i prášky na spaní.
 
Určitě však dbejte na zdravou výživu. Ovoce a zelenina vám s jet-lagem mohou pomoci, těžká jídla naopak ""přesun v čase"" spíše zkomplikují.
 
Na závěr ještě přidáváme odkaz na stránku, na které je k dispozici zajímavě zpracovaný přehled používaných časů (první je GMT - tedy ten v Greenwichi, druhý váš): http://www.amcdiscovery.com.au/timezones.htm . Za článkem naleznete slíbený odkaz na náš nedávný text o syndromu turistické třídy (Jak přežít v letadle).
 
(pen, dom, zahr)

 
Zařazeno v sekci:
 

 
 
 
 Naše tipy 
 
reklama

reklama

 
TOPlist
NAVRCHOLU.cz