reklama

 
banan webhosting

Čech v Paříží - I. Jak se tam dostat

:Paříž je hlavní město Francouzské republiky. Pro našince existuje několik způsobů, jak ji navštívit (nechci teď mluvit o turistice - nabídkách cestovních kanceláří, ani o zaměstnání - nabídkách pracovních agentur, ale o způsobu dopravy).
 
Nejlevnějším, ale zároveň nejnáročnějším, jak na námahu, tak na čas, způsobem je chůze. Prostě dojít pěšky. Což znamená mít především pevné boty, teplý spacák a dobrou mapu Německa a východní Francie. Spát v lesících (pozor na soukromé pozemky a četníky, aby Vás nesebrali za potulku!) a u benzinových stanic, v levných studentských ubytovnách či kempech (cena zhruba 20 - 40 franků na noc) sice finančně nevyčerpává, avšak odvahu či otrlost rozhodně vyžaduje. Doporučuji především mladším, dobrodruhům a těm, co mají hlouběji do kapsy.
 
Ani autostop není pro jedince příliš měkké povahy. O francouzských řidičích se sice říká, že jsou velmi ochotní a rádi zastaví, ale opak je pravdou. Za důkaz nechť poslouží nápisy a vzkazy na svodidlech benzinové pumpy u Crécy na dálnici A4 na okraji pařížské periferie od českých stopařů, kteří zde na svezení marně čekali i několik hodin. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že např. vzdálenost 150 km z Paříže do Rouenu jsem překonával 16 hodin. Ideální jsou pochopitelně benzinky a domluva s řidičem TIR ráno ještě předtím, než vůbec usedne za volant. Navíc pozor! Dálnice jsou tu placené, proto se nedivte, pokud po vás některý řidič bude požadovat splacení finančního obnosu za průjezd mýtnými stanicemi.
 
Finančně náročnější, ale asi nejoblíbenější a nejrozšířenější možností cesty do města na Seině, je autobus. Dopravu z České republiky zajišťují dvě společnosti. Eurolignes odjíždí z Brna a přes pražské nástupiště u metra Želivského jedou dále po trati Plzeň - Rozvadov - Norimberk - Štrasburk - Mety - Remeš - Paříž, Gare Routiere Gallieni. To je moderní mezinárodní autobusové nádraží ležící ještě vně vlastní Paříže - ale už je to jen, co by kamenem dohodil. Terminál se nachází částečně v podzemí, odkud vedou jak vstupy do metra (končí tu linka číslo 3 - stanice Gallieni), tak do nákupního centra, které je umístěno ve vyšších patrech. Zpáteční jízdenka stojí v sezóně 4 570 Kč a mimo sezónu 4 350 Kč. Eurolignes jezdí opravdu po celé Evropě, speciální linky vedou i do severní Afriky. Nedivte se proto spoustě Arabů, které v prostoru nádraží uvidíte - koneckonců potkáte je v celé Paříži. Druhým přepravcem je společnost Concord. Ta startuje v Praze na Florenci a jede po shodné trati jako Eurolignes až do Paříže. Cíl je v ulici Cdt. R. Mouchotte, nedaleko mrakodrapu Mont Parnasse. Nečekejte ovšem nic světoborného, čekají vás klasické "sloupky", označující odjezdová stání, umístěné vedle sebe na chodníku. Komfort žádný, ale na druhou stranu jste vrženi přímo do víru velkoměsta. A ještě jedna nevýhoda: oproti Gallieni, kde toalety jsou na místě zdarma, musíte tady hledat záchod na nejbližším McDonaldu nebo v metru (stanice Mont Parnasse - Bienvenue, linky 4, 6, 12 a 13). Zpáteční jízdenka stojí 3 500 Kč v sezóně a 3 300 Kč mimo sezónu. Na cestě s oběma přepravci strávíte 16 hodin, avšak většinou to řidič stíhá ještě rychleji. Je také dobré vědět, že poslední zastávkou před Paříží bývá již ona zmiňovaná čerpací stanice v Crécy, nedaleko Disneylandu.
 
Můžete také použít vlak. Je dražší než autobus, ale o hodně pohodlnější. Cena jednoduché jízdenky je 2 085 Kč a za lehátko připlatíte 500 Kč. Cesta z Prahy na nádraží Gare de l´Est (Východní nádraží) trvá téměř 16 hodin.
 
Pro ty, kteří si chtějí především uchovat absolutní volnost pohybu a zajistit si plnou mobilitu, poslouží nejlépe doprava osobním automobilem. Je ideální sledovat trasu autobusu, přičemž vám k překonání stejné vzdálenosti postačí zhruba pouhých 13 hodin (od typu auta). Ceny benzinu se nyní přibližně pohybují v této výši: super - 8,2 franků za litr, bezolovnatý speciál 98 - 7,8 franků za litr a bezolovnatý speciál 95 - 7,6 franků za litr. Dálniční poplatky (péage) jsou vysoké, např. 177 km z Le Mans do Paříže vás vyjde na 96 franků. Pár důležitých čísel. Francouzský autoklub (něco jako žlutí andělé) je 01 43 12 43 12, první pomoc 01 47 07 77 77 nebo 01 43 37 77 77, SAMU (hospitalizační a převozní služba) 15, policie 17 a hasiči 18. Nyní trochu o parkování. Není co řešit, pokud máte zajištěno místo v hotelu. Pokud ne, nebo když parkujete mimo hotel, vězte, že: existují velká záchytná parkoviště (především na periferiích), obří parkoviště u supermarketů a vůbec - veřejné (= placené) parkingy se nachází prakticky u všech muzeí, obchodních domů, administrativních center apod. Jinak musíte platit za stání na ulici v zónách, které vás vyjde do 15 franků za hodinu.
 
Poslední možností (pokud nehovořím o chůdách, cestě balónem, výletu na loďce či jiných extravagancích) je letadlo. Pravidelná linka Praha - Paříž létá z ruzyňského letiště denně v několika časech (záleží na dnu v týdnu a ročním období). Po asi osmdesátiminutovém letu, kdy zdolává necelých 900 km, letadlo přistává na pařížském letišti Charlese de Gaulla v Roissy. Cena zpáteční letenky se může pohybovat již od 9 000 Kč při využití všech výhodných tarifů, které ČSA nabízejí (let ve dvou, mimo sezónní lety, víkendové lety) .
 

 
Josef Křenek
 

 
Příště: Pařížská aglomerace

 
Zařazeno v sekci:
 

 
 
 
 Naše tipy 
 
reklama

reklama

 
TOPlist
NAVRCHOLU.cz