reklama

 
banan webhosting

Dlouhá cesta do Chorvatska

:S myšlenkou dojet k moři přes Alpy na kole jsem si pohrával již dlouho, ale realizoval jsem ji až v červnu letošního roku 2000. Na vlastní cestu jsem měl méně času, než jsem potřeboval. Programem pro osobní počítač ROUTE66 jsem si proto nechal navrhnout nejkratší možnou trasu vhodnou pro kolo a upravil ji tak, abych mohl v časové tísni jet vlakem. Pro ostrý start jsem zvolil poslední železniční zastávku na našem území u hranice s Rakouskem - Horní Dvořiště. Připravil jsem se tak sice o možnost generální zkoušky cestovat "natěžko" blízko domova, ale získal jsem tím 2 dny času.
 

 
Cestování vlakem proběhlo hladce. Krom kola jsem vlakem vezl veškerou bagáž v obrovské tašce z vietnamské tržnice. Vážila určitě přes 30 kg! Kolo jsem si do vlaku v Praze naložil a v Horním Dvořišti vyložil sám. Za možnost manipulovat osobně s kolem - spoluzavazadlem - jsem rád zaplatil cca 20 Kč. Při přípravě kola k jízdě se mi vždy vyplatilo dodržovat zásadu, že upevňování bagáže na nosiče nelze nikdy přegumicukovat. V částečně vodotěsné vietnamské tašce nechávám stan a další věci na spaní a srolovanou tašku připevňuji nahoru na zadní nosič. Určitě existují estetičtější řešení, ale toto je velice praktické. Veškerou bagáž lze vždy, když je to nutné, vložit zpět do tašky a kolo je pak překvapivě lehoučké pro další manipulaci. I ve stanu tímto způsobem využitá taška dost výrazně zvětšuje přehlednost i vnitřní prostor.
 

 
Během odpoledne ve 32 stup?? jsem první den urazil 71 km až k městu Steyr. Poněkud jsem v tom vedru zanedbal dostatečný přísun tekutin a způsobil si lehkou dehydrataci organizmu. Znovu jsem si potvrdil, že není jednoduché projet velkým městem na správnou výpadovku, když není k disposici podrobný plán ulic. Stalo se mi to v Linci přesto, že to tam trochu znám. Na mé trase nebylo ani na specializované turistické mapě od rakouské agentury vyznačeno mnoho kempů. Navíc počátkem června nebyly ještě všechny v provozu. Protože jsem ten večer kemp přímo na své cestě nenašel, přespal jsem za 220 ATS v rodinném penzionu. S odstupem času hodnotím první den cesty jako nejtěžší. Spal jsem necelé 3 hodiny, celé dopoledne jsem seděl ve vlaku, na kole jsem jel v odpoledním vedru, málo jsem pil atd. Další dny jsem si na to být osamělým cyklistou už zvykl.
 

 
:Druhý den jsem se chtěl dostat co nejdále do vnitrozemí - nejprve podél řeky jména města Steyr. Dopoledne probíhala cesta podle plánu. Většinou jsem jel údolím řeky se zelenou vodou loukami po vzorně upravených cyklistických stezkách kolem osamělých stavení. Okolní vysoké kopce mají až 1 000 m převýšení. Bylo vedro a již brzy odpoledne se strhla silná bouře provázená průtrží mračen. Nejprve jsem se schoval i s kolem do podchodu pod silnicí. Asi po 2 hodinách déšť trochu ustal a tak jsem se pokusil dohnat časovou ztrátu. Silný liják mě ale brzy dohonil. Promočen v mlhavém šeru pod šedočernými bouřkovými mraky a za burácení hromů jsem dorazil do železniční stanice ve Spital am Pyhrm a v čekárně se snažil vyřešit další postup. Bouře ale neustávala. Výpravčí+prodavač lístků+zřízenec a výhybkář v jedné osobě mě moc neuklidnil. Bouře je v tuto roční dobu normální denní úkaz a na to, že brzo skončí, to prý zatím nevypadalo. Jiná možnost nebyla, než do plánovaného cíle toho dne se dostat vlakem. Po konzultaci s výpravčím jsem zakoupil jízdenku do Stein am der Enns.
 

 
V nepřetržité průtrži jsem naložil těžké kolo i s bagáží do vlaku a odjel. Do Stein, kudy vede populární Ennžská cyklostezka, jsem se ale dostal až hodně pozdě večer. Voda valící se z hor někde narušila železniční trať a tak jsme museli v Liezen z vlaku vystoupit a přesednout do autobusů, do kterých mi zřízenci pomohli naložit i moje silně obagážované a mokré kolo. Když jsme dojeli už za tmy do Stein, tak v dešti na stan nebyl ani kemp ani pomyšlení a opět zbyla jediná možnost přespat v rodinném penzionu s teplou sprchou a ráno vydatnou snídaní za 250 ATS. Na kole jsem prakticky jen za dopoledne ujel 72 km.
 
(pokračování zítra)
 
Miloslav Martinek (soutěžní příspěvek)


 
 
 
 Naše tipy 
 
reklama

reklama

 
TOPlist
NAVRCHOLU.cz