reklama

 
banan webhosting

Dovolená 2008: Vyšší kvalita služeb i možný růst cen

Pokud se letos vydáváte na dovolenou s některou z tuzemských cestovních kanceláří, patrně vyžadujete vyšší standard služeb než dříve a jste ochotni si za něj připlatit. Nebo možná patříte ke skupině, která na možný růst cen reaguje i využíváním nabídek takzvané „první chvíle“. Jak to víme?

Zeptali jsme se tuzemských cestovních kanceláří, jaké trendy v oblasti cestování letos očekávají. A dostali jsme pestrou směsici odpovědí, která nabízí zajímavý obrázek o tom, co nás letos čeká.

Přes internet a v první chvíli
Posun ve způsobu objednávání zájezdů zdůrazňuje Irena Antlová, ředitelka CK IBIS. „Domnívám se, že stále větším trendem bude rezervace klientů přes internet. Klienti se přitom nespokojí s pouhým zajištěním pobytu, ale budou očekávat zajímavé doprovodné programy sportovního a kulturního zaměření,“ upřesňuje ing. Antlová.
Rostoucí roli internetu zdůrazňuje i Zdeněk Žárský, product manager na Itálii Italieonline. Současně předpokládá i růst průměrné ceny zájezdu. „Podle výsledků z minulých let se bude zvyšovat i zájem o dražší a luxusnější pobyty a zájezdy za současného zkracování průměrné délky pobytu,“ odhaduje Mgr. Žárský.

Na jinou změnu chování klientů upozorňuje Radek Nišev, ředitel CK Balkan Travel. „Oproti loňské sezoně jsme zaznamenali podstatně větší zájem o nákup zájezdů na first moment. Klienti také stále více vyhledávají ubytování v bezprostřední blízkosti pláže a neustále se zvyšují i požadavky na kvalitu ubytování jak v rodinných penzionech, tak i v hotelech,“ říká ing. Nišev. S Irenou Antlovou z CK IBIS se pak shodne na rostoucí poptávce po doprovodných programech.
:Nároky turistů rok od roku rostou - foto - autorTrochu odlišný pohled nabízí Petr Míka, product manager CK Ulysses. „Rok 2008 je ve znamení velkého zdražování, které ovlivní všechna odvětví, tudíž i cestovní ruch. V návaznosti na zdražení cen ropy a její neustálý nárůst, zdražení elektrické energie, bezpečnostních opatření na letištích a dalších, narůstají náklady na kompletaci zájezdů,“ říká ing. Míka a dodává: „Vzhledem k tomu, že lze očekávat zvýšená vydání takřka ve všech domácnostech, lze předpokládat, že nastane přesun klientů z dražších exotických destinací do destinací středomořských, pro rodinu cenově dostupnějších.“ A s Radkem Niševem z CK Balkan Travel se pak shoduje na vzrůstu zájmu o first moment zájezdy.

Na rostoucí zájem o první moment upozorňuje i Dan Plovajko, ředitel komunikace firmy KKCG, odpovídající za CK Fischer. „U CK Fischer to bude více než třetina všech klientů,“ odhaduje Plovajko. Na nějaké velké šetření to ale nevidí: „Klienti stále vice vyhledávají služby a servis velmi vysokých standardů, ubytování v hotelech střední a vyšší kategorie. Např. v letošní nabídce už standardně nejsou vůbec zařazeny hotely se 2 a méně hvězdičkami.“ Stravováni podle jeho slov požadují klienti minimálně formou polopenze, stále častěji vybírají plnou penzi nebo all inclusive. V destinaci už nechtějí jen relaxovat u moře, ale i cestovat a poznávat danou zemi.

Pohled plný optimismu
„Sezóna 2008 by se od předchozí sezóny neměla příliš lišit, situaci však mohou ovlivnit přírodní vlivy jako například sucha, požáry, zemětřesení nebo politické nestabilita či místní otřesy v podobě stávek apod.,“ odhaduje Kamil Krupka - majitel CK Quicktour. Podobnost letošní sezóny s loňskou očekává i Martina Chomátová z firmy Liguria.

Jaroslav Medek, ředitel CK Mediteran travel, očekává růst zájmu o Chorvatsko, destinaci, na kterou se jeho CK specializuje. „Silná koruna, příznivá dostupnost autem a velice příznivé ceny vzhledem k ceně eura přilákají více turistů. Těch bylo v loňském roce podle neoficiálních odhadů asi jeden milion,“ říká Medek.

Úspěch svých destinací očekává i Zdeněk Marek, výkonný ředitel CK Alexandria: „Opět se zvýší počet zájezdů pořádaných do exotických zemí, celkově se zvýší počet leteckých zájezdů a hitem sezony bude destinace Turecko,“ odhaduje.

A optimistický je i Aleš Paděra, spolumajitel CK Alpina: „Počítáme stejně jako loni s růstem počtu klientů na Ukrajinu a do Černé Hory. Tyto oblasti u nás rostou rychleji než jiné.“
Nárůst zájmu očekává i Andrea Uhrová, ředitelka firmy Natour, a to v oblasti Eurovíkendů. Podle jejího názoru se na tomto trendu podepíše jak snaha být „in“, tak i zájem ze strany firem – například v rámci tzv. teambuildingových aktivit. „Klienti touží v roce 2008 více po cestovatelské nezávislosti a nechtějí se podřizovat charterům, termínům sobota-sobota, apod.,“ poznamenává rovněž ing. Uhrová.

Chceme více
„V oblasti exotické dovolené bude pokračovat trend nárůstu zájmů o vzdálené exotické země,“ upozorňuje Hynek Špinar, marketingový ředitel ESO travel, a dodává: „Mezi nejoblíbenějšími pobytovými destinacemi se udrží Thajsko, Kuba, Dominikánská republika a přidají se k nim Mexiko a Mauritius, kam se letos létá poprvé z Prahy napřímo. Mezi poznávacími destinacemi hrají prim Čína a USA.“ Podle Špinara roste zájem i o další země v jihovýchodní Asii, o Jihoafrickou republiku a o Austrálii s Novým Zélandem. I on pak upozorňuje na růst náročnosti klientů. „Zvyšuje se také podíl klientů, kteří nevybírají z katalogové nabídky, ale nechají si zájezd ušít na míru,“ dodává.

Podobné trendy vidí i Michal Šindelář z cestovní kanceláře Nomád: „Letošní sezona bude, jak je v posledních letech běžné, ve znamení nárůstu počtu klientů, kteří chtějí realizovat dovolenou za větší sumu peněz, často do exotických zemí s poměrně rozsáhlými službami.“
Růst náročnosti klientů potvrzuje i Pavlína Pešová, strategy manager FIRO-tour. A dodává: „Naše očekávání jsou zatím velmi optimistická, prodej poznávacích i letních pobytových zájezdů i v povánočních týdnech úspěšně roste. Mínusem letošního roku jsou probíhající nepokoje ve vnitrozemí Keni, kvůli nimž jsme byli nuceni předčasně ukončit charterový projekt do této jinak nesmírně oblíbené destinace.“

Kam se vydat
Z vyjádření cestovních kanceláří se tedy zdá, že si letošní dovolenou obyvatelé Česka užijí – vyjede jich více a dopřejí si více luxusu. Abychom vám usnadnili rozhodování, připravili jsme pro vás na tento týden ještě jeden pohled do kuchyní tuzemských cestovních kanceláří – a tentokrát se podíváme, jaké novinky pro své klienty letos přichystaly.


 
 
 
 Naše tipy 
 
reklama

reklama

 
TOPlist
NAVRCHOLU.cz